مهاجرالی الله

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

علم مفید

25 آذر 1394 توسط هاوار


خداوند می فرماید:<و نزلنا علیک الکتاب تبیانا” لکل شئ>
” و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است.”

 

 

به قول ابن مسعود: هرکس خواهان علم است، در قرآن بیندیشد.
از جمله ارزشمند ترین علومی که در قرآن وجود دارد شناخت خداوند عزوجل است.
ابن رجب می گوید: علم مفید علمی است که پروردگار را به بنده شناسانده و بنده را به سوی او راهنمایی کند به گونه ای که بنده، خدا را شناخته و او را یکتا دانسته و به او انس یابد و از نزدیکیش احساس شرم و حیا به اودست داده و به گونه ای او را بپرستد که گویی او را می بیند.
گذشتگان(نیکوکاران) می گفتند: علما سه دسته اند:1- گروهی که عالم به خدا و عالم به دستورات خدایند. 2- دسته ای که عالم به خدا بوده اما از دستوراتش آگاه نیستند. 3- عده ای که نسبت به دستورات خدا آگاه بوده ولی نسبت به خدا آگاهی ندارند.


بنابراین علمی، علم به خدا محسوب می گردد که سبب ترس همراه با تعظیم از او و عشق به او، و نزدیکی و انس و شوق به او گردد.
در صحیح مسلم از زید بن ارقم نقل است که پیامبر ( صل الله علیه) می فرمود:” پروردگارا! از علمی که نفعی ندارد و از قلبی که خاشع نیست و از نفسی که سیری ناپذیر است و از ادعایی که پذیرفته نمی گردد، به تو پناه می اورم.”
بنابراین هرکس خواهان علم مفید است باید که از قرآن آغاز نماید تا در پرتو آن پروردگارش را بشناسد و بدین خشوع و خضوع نسبت به پروردگار در قلبش اسقرار یابد.


                                                                                                  <بازگشت به قرآن چرا و چگونه؟، مجدی الهلالی، مترجم: مجتبی دوروزی>

 نظر دهید »

علم گرایی و توهم ستیزی

17 آذر 1394 توسط هاوار


< و لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا>
و از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن؛ زیرا گوش و چشم و دل از همه اینها پرسش خواهد شد.


نکات تفسیری:
1 – خداوند در این آیه از پیروی هر چیزی که بدان علم و یقین نداریم، نهی کرده است. و چون نهی به صورت مطلق و بدون قید و شرط آمده است، شامل هر نوع عمل و عقیده ای می شود که بر پایه علم و یقین استوار نبوده و از ظن و شک و وهم سرچشمه گرفته است.
بنابرین معنای این بخش چنین می شود: به چیزی که علم نداری، معتقد نشو و چیزی را که نمی دانی نگو و کاری را که علم نداری نکن؛ زیرا همه اینها پیروی از غیر علم است.
2 – آنچه در اهمیت علم گرایی بیان شد با پیروی و تقلید عالمانه، از متخصصان و کارشناسان علوم و فنون منافات ندارد؛ زیرا تقلید غیر مبتنی بر مبانی علمی و بدون پشتوانه تحقیق، مذموم و نکوهیده است. با توجه به گستردگی علوم و محدودیت های بشر در فراگیری همه آنها و نیاز لحظه به لحظه بشر به علوم مختلف، همان فطرت حقیقت جو و علم گرا، انسان را به تقلید از علم دانشمندان و متخصصان وا می دارد و دانش آنان را علم خود و پیروی از علم آنان را پیروی از دانش خود می داند. از این رو هنگامی که مریض می شود، به طبیب و موقعی که راه را نمی داند، به راهنما مراجعه می کند. اگر چنین نکند به ظن و شک و وهم و خیال عمل کرده و سرزنش می شود. بنابراین تقلید، اگر بر پایه علم و یقین استوار باشد، نه تنها مذموم نیست بلکه واجب است….
                                                                                                                                                                                                                     <منبع: تفسیر همراه، سازمان اوقاف و امور خیریه>

 نظر دهید »
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مناجات
  • قرآن و حدیث
  • اخلاق

اوقات شرعی

اوقات شرعی

خاطرات شهدا

مهدویت امام زمان (عج)

مهاجرالی الله

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس